Minggu, 25 April 2021

Sulinggih Pegatwangsa

Nyambung Rah Mengentaskan Sulinggih Pegatwangsa
Parama Daksa Tattva

Hana hyun Bhathara Dalem Tangsub amrêdihakên Putro Kadharman Parama Daksa Manuaba, maputro brahmana sakti, maka wênang mratistha jagat, mijil ikang kukus ring urddhà ning raga nira, mahor agni murub sagunung tiba ring têlaga noja matêmahan kundi manik mésì amrêttha kamandalu, pinrayogga dé bhatharà matêmahan ONG ngkara sandi.

Malih pinrastistha dé Bhathara Dalem Tangsub kaping sapta, mijil wong raré mêné hana mijil, héñjang héñjing luhur, brahmana rupa, maparab Parama Daksa. Mwah Bhathara Dalem Tangsub ri sêdêng ginunitta ring brahmaloka, tan pasah làwan antên ira Jro Iti, marêk ring jêng Bhathara Brahma Wisnu Iswara, hinastwakên dé bhathara, padha rumaksa jagat, raksa rumaksa bhathara, padha kanugrahan amratisha bumi, kanugrahan dé Bhathara Guru salwiring sastra sarodrêsthi, manggêh angamêl jagat.

Siwa sasanà, wrêti sasana, brati sasana, rêsi sasana, brahma pùrwwana tatwa, brahma pùrwwangsa, kutaramanawa, bramokta, slokantara, pùrwwa tatwa, makwéh yan ucapên pidartanya, samapta wruh ring kawyañana sàrwwa wéda mantra pujà puji salwiring pinujà sakti wruh ring idhêp sàrwwa jagat. Padha lumaku tan anampaksiti, ling Bhatara Dalem Tangsub ring tanaya nira makabehan.

Kinwan Hyang Sinuhun Siwa Putra Parama Daksa Manuaba juga mratistha bumi, rumaksa jagat, samangkanà niti Bhathara Dalem Tangsub, tan sinanggan wacana bhathara, pisan sadulur samapta nugraha bhathara, padha rumaksa jagat, padha mratistha bumi, maraga Sanghyang ékabwan, tunggal rasa ning gumi, tunggal panes tis ing jagat, tunggal nayà, tan byapara jagat.

Pinisinggih dé Bhathara Dalem Tangsub, ingaranan sang wiku rakawi, hana panresthian ira ping kawulu abhiseka Bhatara Hyang Sinuhun Siwa Putra Parama Daksa Manuaba Ingaranan aprayoga ing Kahyangan Dharma Smerti, padha sinung anugraha amuja-muja parikramà ning pinuja. Ri kalà sira jumênêng ring Teguhwana Bangkasa, sira Hyang Sinuhun amratistha wwang mati urip, laksana katon dé nira sang wiku rajakrêtha sàrwwa atma angucap-ucap ring sang guru.

Hana hyun Bhathara Hyang Sinuhun amrêdi putra sakti dharma pawitra, sàrwwa rum, dharma ring kaparamarthan, mapaulah ring akasa. Mwah mrêddhi putra, dharma sakti asih sàrwwa bhutha, mapaulah ring sor, mangkanà hyun Bhathara Hyang Sinuhun. 

Mwah tata kramaning satriya mét brahmàni maka strinya, yan kawêkasan kari satriya ika manak gumanak manih polih ngalap brahmana ping lima mulih dadi brahmana wangsa, pradana purusa wênang ngaba wangsa sor singgih, kadi pritiwi munggah dadi prasadhà, mangkana ilang malanya.

Yan brahmana mét pegatwangsa, tan nyambung rah, gumanak, ping , 7, ri treh ping 3, tan nyambung rah, satriya wangsa manih, têdas kabrahmananya, mangkana ling nitisastra. Parama Daksa Tatwa. Yan hana wangsà brahmàna nyambung griya, kadol, tinuku olih sudra, wêkasan mati sang nganuku, sudra ikà, tur tan pasantanà, sang katuku brahmànà ika, kumàlili réh amisésa kakarén sudra ika sami, tan misinggih samêton kalian rawosang guru wisésa, kêdêh maprih kasukan, patita wangsa, nga, brahmana ikà, têka wênang pêgatin masasana, tunggal basa parikramà, santanu putra sudra wang ika. 

Haywa andadi brahmana mwah dé sang ratu, sapratisantana nira wêkasan, yan anggénin pawitran gumi sanga ikang rat, mangkana palanya. Malih tata kramàning wiku, céda kalokéng rat, lwirnya céda tan katon ; loba moha mùrka, matsarya. Cédangga katon ; mala, kustha, ilà, kucihangga, gondong, képék, déyog rumpuh, tan wênang mratistha sawa, palanya tan kaparisuddhà lêtuh ning atma.

Manih hinênggah patita walaka, bot layaran, wanija karma, mamañjak ring pandé mas, undagi, jagal, ring wang amdêl, mamañjak ring amorong tangan, mangkana patita pegatwangsa ngaranya.

“Walaupun Sulinggih sebagai Dewaning Sekala, namun tidak menuntut kemungkinan Sulingih itu salah,” ujar Ida Sinuhun Siwa Putri Pawama Daksa Manuaba. Beliau menyebutkan harus ada tiga B-nya di antaranya Bibit, Bebet dan Bobotnya. Artinya Sulinggih itu harus datang dari bibit yang jelas (Ibu bapak dari keluarga Brahmana/Pandita). Kemudian untuk bebetnya calon Sulinggih semestinya siap sebelum melaksanakan kesulinggihannya tersebut dan bobotnya adalah dimikili setiap orang yang akan mau belajar tentang Weda ini.

Dalam Lontar Siwa Sesana diterangkan jika seorang Sulinggih tidak melengkapi hal tersebut maka dia tidak boleh melaksanakan kegiatan kesulinggihannya secara penuh. Juga jika calon sulinggih yang belum mempunyai Putra Purusa juga belum boleh muput karya agung.

Seperti apa yang dialami oleh Ida Sinuhun Siwa Putri Parama Daksa Manuaba sendiri, dalam menjalankan sasana kapurusan selanjutnya. Namun beliau memiliki adik untuk tetap nyambung griya dan atau ngelimbakang griya serta beliau juga memiliki anak yang disiapkan untuk nyambung rah. Namun beliau mengetahui hal tersebut sangat berat mengentaskan sulinggih pegatwangsa untuk menuju arah brahmana jati. Menurut beliau sesuai dengan bhisama Ida Bhatara Hyang Sinuhun Siwa Putra Parama Daksa Manuaba keduanya diperbolehkan madiksa, namun memiliki keterbatasan dan tujuan yang sangat beda antara nyambung griya dan atau ngelimbakang griya dengan nyambung rah itu sendiri.  

Dalam Wrespati Tatwa :

Ida Bhatara Wraspati punya anak bernama Sang Kaca. Sementara di dunia ada Bhagawan bernama Bhagawan Sukra. Beliau mempunyai kelebihan yakni mampu menghidupkan orang.  Bhagawan Sukra ini adalah Bhagawan-nya para raksasa. Nah untuk menjadi muridnya Sang Kaca harus bersusah payah. Entah itu disuruh nyabit, membersihkan sawah, punduk sawah dan lain sebagainya. Selama berguru ini, ternyata pihak raksasa tidak setuju alias tidak suka dengan Sang Kaca ini karena begitu ngototnya ingin belajar.

Berkali-kali Sang Kaca ini dibunuh oleh para raksasa ini, namun berkat kesaktian Bhagawan Sukra, hiduplah lagi  Sang Kaca. Berkali-kali hal ini terjadi.

Pada suatu kejadian lain lagi, upaya untuk membunuh sang Kaca ini berubah. Raksasa membuat masakan besar mebat besar dengan membuat Lawar beraneka ragam. Dan ternyata lawar ini adalah berasal dari dagingnya Sang Kaca. Karena begitu setianya dengan Sang Bhagawan maka dihaturkanlah lawar ini ke griya.

Sejak sore Bhagawan kebingunan mencari Sang Kaca ini, dan pas malam harinya, dia merasa aneh dengan lawar yang dimakannya dan ketika ditanya, ternyata memang benar Sang Kaca sudah ada di dalam perut sang Bhagawan.

Di sinilah akhirnya kesaktian Bhagawan Sukra didapatkan oleh Sang Kaca. Sang Kaca disuruh merapalkan mantra pengurip. Dan setelah hafal, dia disuruh keluar lewat perut Sang Bhagawan. Setelah mantra matang dipelajari keluarlah sang Kaca dengan membedah perut Sang Bhagawan. Sesuai amanat, Sang Kaca pun  menghidupkan Sang Bhagawan lagi.  Dari sanalah muncul kenapa sulinggih tidak boleh mabuk, dan makan daging Babi. 


SESANA SANG DIKSA DWIJATI

Diksa Dvijati utawi Wiku / Pandita / Sulinggih ring agama Hindu ring Bali pinaka rohaniawan sane dahat kasuciyang linggihnyane, dwaning kasinanggeh sampun maraga suci. 

Ngulati Kawikon punika, nenten wantah kedasarin antuk pengetahuan miwah kasulukan pikahyun utawi sangkaning pinunas sisya kemanten, nanging patut kategepin antuk sila-sila sane nyihnayang sang calon diksha patut sehat/waras jati mula/lahir bathin miwah nenten cedangga, patutbmeparilaksana sane becik, selantur ipun taler pacang ketatasan malih olih para janane / masyarakat sami. 

Sila utawi kasusilan punika wantah marupa dasar sane pinih utama, tur kategepin antuk sesana, tata susila, silakrama, keanggehang sakeng kahuripane sane serahina-rahina pinaka untengnyane. Puniki sane dados dharma tetimbang sakeng calon Guru Nabe, sadurung jagi nyuciang calon nanak utawi sisya dados dwijati. 

Ring sajeroning sesana kawikon paiketan sisya kelawan nabe wenten sesana silakrama aguron-guron sane nenten dados kepasahanang manut kecap: "swargan sisya – swargan nabe, nerakan sisya – nerakan nabe”. 

Artosnyane tan patut utawi piwal (jele / melah) pidabdab sisya, jagi mekantenan tan taler patut ring linggih nabe. 

Paiketan “paguron-guron (kapurusan miwah garis parampara) ” inggih punika bratha (disiplin) lan kepatuhan sisya punika nenten wantah ring nabe kemawon, taler patut ring Guru Patni (Istri nabe), Guru Putra (putra nabe), Guru Wesi (cucu nabe) miwah Sanak Sandekan (Semeton ring dharma nabe / para wiku seperguruan).

Padiksan punika pinaka lanturan acara Rsi Yajna sekadi : mawinten (ngadegang pemangku / ekajati); pawintenan munggah bhawati (memasuki dunia brahmana); lantur madiksa upacara madvijati (sakeng walaka dados wiku / panditha / sulinggih); ngawangun parhyangan / kusala, madana punya ring sulinggih, tegep ring ajaran-ajaran sang acharya / para sulinggih utawi calon sulinggih).

#tubaba@griyangbang#

Tidak ada komentar:

Posting Komentar